Santiago

9 oktober 2018 - Negreira, Spanje

Beste volgers, zondag zijn we aangekomen in Santiago. Een heel bijzonder moment. Wat hebben we daar naar uitgekeken. En dan is het zo ver. Maar wat een drukte is dat. Het hele plein bij de Cathedraal staat vol met ”Pelgrims”, en dan voornamelijk Pelgrims die de laatste 100 km hebben gelopen. Wat een show maken die er van. Lachwekkend. Maar goed, ieder doet het op zijn eigen wijze. Wij hebben onze aankomst op foto vastgelegd; kijk maar. Maandagochtend hebben we onze Compostella opgehaald; dat is het officiële certificaat dat je krijgt. Daarna zijn we naar de Cathedraal gegaan, hebben daar Jacobus “omarmd” , dat is goed katholiek gebruik. Daarna de mis met het geslinger van het wierook vat; dat is enorm spectaculair. Zie de foto’s. En ik zal nog  proberen een filmpje daarvan  te sturen. Vandaag zijn we weer op pad gegaan naar Finisterra; dat is het eigenlijke einde van de Camino. Het is vanuit Santiago 90 km. Het is opmerkelijk dat hier geen ”luxe” pelgrims meer lopen. Geen taxi’s meer en heerlijk rustig. We lopen dat in 3 dagen; dan lopen we door naar Muxia. Zaterdag zijn we terug in Santiago en maandag vliegen we terug.

1. Hans:
    Trots op jullie...
  2. Gea Ooms:
    9 oktober 2018
    Geweldig! 👍🏼 Wat zal het vreemd voor jullie zijn om straks weer thuis te zijn. Geniet nog even de laatste dagen!
  3. Albert Faro:
    9 oktober 2018
    Ik dacht het erop zat voor jullie. Watvdenk je ,lopen ze nog ff 90 km extra (naar mijn idee). Daarna weer in je eigen bed, hoe luxe kan dat voelen.
    Heel veel sterkte met de (aller)laatste loodjes. Julle hebben de camino tenminste echt gelopen. Respect!
  4. Jacqueline:
    Super gedaan!!
  5. Guy:
    Bravo, chapeau!
  6. Frank O.:
    9 oktober 2018
    Zo te lezen hebben jullie nog energie over om te voet naar Zeist terug te lopen! Gefeliciteerd!
  7. Floris:
    9 oktober 2018
    Prachtig, dat dedain over de “showpelgrims”. Some animals are more equal …. Knap dat jullie er achteloos nog 90 km aan vastknopen. In Zeist ga je afkickverschijnselen krijgen, dat kan niet anders. Jullie laatste dagen, ik moet opeens aan een Beatlescitaat denken: And in the end, the love you take is equal to the love you make.
    Ik zet het zo even op …
  8. Vincent:
    10 oktober 2018
    Van harte gefeliciteerd, dank dat ik jullie mooie avontuur heb mogen volgen.
  9. Rita:
    10 oktober 2018